3 maj 2010

Ekonomiutskott

Idag har vi haft en heldag med hur vi skall använda pengarna bäst i vår kommun inför nästa år. Ekonomiutskottet har träffat samtliga nämnder och styrelser idag. Vår budget är på totalt 1,4 miljarder. Den största andelen har naturligtvis skola, vård och omsorg. Den utgör 80% av totalen. Socialnämnden gör ett underskott på 2 miljoner och vård-och omsorgsnämnden 1 miljon. Det blir nog mer eftersom det finns indirekta besparingar som kan bli ytterligare underskott. Åtgärderna skall i första hand innebära ett bättre lokalutnyttjande och inte uppsägning av personal
De sista timmarna på arbetsdagen - ett par timmar in på kvällen - ägnade jag åt en datakurs. Mycket efterlängtad av mig. Nu återstår en liten hundrunda innan kvällsteet och sänggåendet. Effekterna av min ledighet för några veckor sedan är som bortblåst. Nu är det fullt ös.

Inga kommentarer: